Cliëntervaringen

Cliënten vertellen hun ervaringen. Op deze pagina staan een aantal cliëntervaringen

Cliënten vertellen hun ervaringen. Op deze pagina staan een aantal cliëntervaringen hoe zij de dienstverlening van Nieuwe Sporen hebben ervaren.

Contact

Adres

Sint Annastraat 50
6524 GE Nijmegen

Een stap verder

“Tijdens een bijeenkomst van het UWV werd een traject uitgelegd waar je je voor kon opgeven om aan deel te nemen. Een traject met Nieuwe Sporen waarin je ging ontdekken op jouw tempo waar voor jou de instap naar de arbeidsmarkt lag. Wat die uitkomst ook was, ik zag hier een hele mooie kans in en heb me gelijk opgegeven.

Na een aantal leuke bijeenkomsten met een groep mensen die allemaal een stap wilden en durfden te zetten, kwam helaas corona zijn intrede maken. Maar ondanks dat, gingen we toch verder met opdrachten die ik thuis kon doen. Heel lang zag ik nog niet waar het heen ging, maar na een opdracht kwam ik ineens een vacature tegen. Een waar ik steeds weer aan moest denken, en na wat onzekerheid en een duwtje in de rug van mijn man, heb ik deze vacature en mijn enthousiasme hiervoor voorgelegd bij mijn trajectleider Ruud. Hij ging hier gelijk mee aan de slag en legde contact. Deze vacature had alles wat ik zocht, mijn interesse in voeding en gezondheid en het contact met mensen en collega’s. Door deze opdracht vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats.

Voordat ik het wist hadden we een gesprek bij het bedrijf en had ik een werkervaringsplek. Daarna ging het snel. Hier wil ik niet meer weg en ook de werkgever was erg tevreden. We besloten de werkervaringsplek te beëindigen en daarvoor in de plaats een contract aan te gaan. Inmiddels werk ik alweer 4 maanden met ontzettend veel plezier en enthousiasme als voedingsassistente. Ik ben echt ontzettend blij en trots met mijn nieuwe baan! Zonder Nieuwe Sporen was met dit niet gelukt. Ondanks de coronacrisis is er alles aan gedaan om toch te blijven zoeken naar oplossingen om het traject door te blijven zetten.

Ik ben mijn trajectleider Ruud ontzettend dankbaar voor alles wat hij heeft gedaan. Ik raad iedereen deze fijne ervaring met Nieuwe Sporen aan. Ook al vind je het spannend, het kan zomaar zijn dat je je droombaan vindt. En je met heel veel plezier naar je werk gaat elke dag!”

Nieuwe mogelijkheden creëren

“In onze gesprekken voelt het alsof alles er mag zijn. Ook gevoelige onderwerpen. Dat geeft erkenning en een gevoel van verbondenheid,  waardoor ik me makkelijker openstel. Je bent zelf ook open en vertelt over eigen ervaringen en ervaringen uit de praktijk, wat ik fijn vind.

Je sluit aan op hetgeen wat ik vertel en vraagt door. Met de tips die je geeft, creëer je weer nieuwe mogelijkheden die ik kan onderzoeken om te kijken of het bij me past. En als ik vragen heb, neem je de tijd om daar dieper op in gaan. Mij uitleg geven, wat resulteert in helderheid.”

Bruggen slaan

“De probleemstelling is dat ik vanwege Asperger (ASS) lastig aansluiting vindt naar en tijdens werk. De specifieke problematiek is dermate complex dat ik gespecialiseerde coaching nodig had om loopbaan gerelateerde vraagstukken goed aan te pakken.

Het zijn weliswaar loopbaan aangelegenheden, maar je zit niet alleen tijdens werk in een ASS jasje. Dat is een persoonlijke- en ook privésituatie. Dat vraagt een coachaanpak die niet ophoudt en begint bij arbeid, maar juist ook in de balans van werk en privé impact maakt. Zodat de zaken die spelen in de hele context een plek krijgen.

In concrete zin als er in de collegialiteit dingen van mij verlangd worden, houdt mijn zorg daaromtrent niet op na 8 uur werk, dat neem ik mee, kan vastslaan en een grote impact op mijn privé functioneren hebben. Bijvoorbeeld meedoen aan bedrijfsactiviteiten, het niet kunnen interpreteren van opdrachten/gesprekken/evaluaties en verwachtingen inschatten. Esther begrijpt dat, ze ziet mij ook echt als een holistisch wezen. Daagt me uit, confronteert me en samen hebben we werkbare doelen gesteld. Niet kinderachtig of teveel op cognitieve aanpak ‘maniertjes’ leunend, maar vanuit mij als mens naar mijn mogelijkheden gekeken. Ik heb de ervaring als intensief en prettig ervaren.
Ze slaat een brug door persoonlijk en open te zijn. Dat voelt ontwapenend en eerlijk.”

Coaches openen de deur, maar je moet zelf naar binnen gaan

“In augustus 2020 raakte ik mijn baan kwijt als gevolg van de coronacrisis. Voor het eerst in mijn leven was ik werkeloos en behalve dat dat stress oplevert, doet dat ook iets met je. Je werkgever kan nog zo benadrukken dat het niets met je functioneren te maken heeft, het doet toch iets met je zelfvertrouwen. Geen hele goede of fijne uitgangspositie als je op zoek gaat naar een nieuwe baan.

Net voordat ik uit dienst ging, kwam ik de regeling van NL Leert Door tegen waarbij je kosteloos een ontwikkeladvies bij een loopbaanadviseur kon volgen.

Omdat ik door de bomen het bos niet zag in vacatureland, meldde ik me aan bij Nieuwe Sporen voor dit ontwikkeladvies. En voor mezelf niet helemaal helder had wat ik nu eigenlijk wilde en welke baan past bij mijn competenties en interesses.

Ik had geen idee wat ik ervan moest verwachten, of een traject bij een coach wel iets voor me was, het allemaal niet te zweverig of algemeen open-deuren-advies zou zijn. Maar ik bedacht me dat ik nooit dommer van zou worden en dat het me in het slechtste geval vrije tijd zou kosten. En die had ik genoeg op dat moment.

Esther werd mijn coach en na het eerste kennismakingsgesprek was het me duidelijk dat het zeker geen onpersoonlijk traject zou worden dat zonde van mijn tijd was. Het werd een traject dat specifiek op mij gericht was, op wat ik eruit wilde halen. Ik denk dat een klik met je coach belangrijk is. Esther is een betrokken coach met een open, directe en eerlijke houding waarbij ik me op mijn gemak voelde en alles kon bespreken. Ze heeft aandacht voor jou en je verhaal, laat je nadenken over jezelf en je keuzes en houdt je een spiegel voor waar nodig. Ze geeft je handvatten waar je iets mee kan en past het traject gaandeweg aan als dat nodig is.

Voor mij heeft het verhelderend gewerkt om met een “buitenstaander” naar mijn situatie en vragen te kijken. Je zit soms zonder dat je het weet vastgeroest in bepaalde visies of aannames over jezelf en je werk. De frisse blik van iemand die daar objectief naar kijkt, is een aanrader. Ik heb door het traject helder gekregen wat ik wil, wat ik kan en wat bij me past, maar ook welke werkomgeving daarbij past en wat juist niet. Voor nu zit ik nog prima bij mijn tijdelijke werkgever. Maar als ik straks weer op zoek ga naar een nieuwe baan, heb ik nu wel voor ogen waar ik moet zoeken en naar wát ik moet zoeken. In plaats van maar door vacaturesites te scrollen in de hoop iets interessants tegen te komen.

Ik zou het iedereen aanraden om eens een ontwikkel- of loopbaantraject te volgen, of je nu een baan hebt of niet. Dommer word je er nooit van en zo’n scan van wie je bent, waar je staat en waar je heen wil, kan je zomaar hele nieuwe inzichten en uitdagingen bieden.”

Het nieuwe spoor van Martine

“Als je verdwaalt, kom je nog eens ergens”
“Een aantal jaren geleden viel ik uit. Ik brak letterlijk een been omdat ik te hard had gelopen. Het licht ging uit en ik vond mijn weg niet meer naar mijn vertrouwde supermarkt, omdat mijn brein niet meer kon. Ik was opgebrand en kon even niet meer lopen. Dit was niet de eerste keer. En ik realiseerde me dat het spoor dat ik tot dan toe had gelopen, niet meer haalbaar was. Dan is je perspectief helemaal verdwenen en val je in een gat. Nieuwe Sporen heeft me geholpen te ontdekken wat bij me past. Ik kreeg inzichten en begreep ineens iets wat ik mijn hele leven wel al had begrepen, maar op een nieuwe manier. Ik ben van mijn zwakte mijn kracht gaan maken. Ik heb met behulp van Nieuwe Sporen een mooie werkervaringsplek gevonden en kan me ontwikkelen als verzuimspecialist, wat ik heel leuk vind. Ik ontdekte dat alles wat ik dacht en voelde bepaalde wat ik ging doen. Dat je nieuwe sporen kunt vormen in je denken, waardoor je je nooit meer op de oude manier gaat gedragen. Ik kwam erachter dat het makkelijker was om door te doen jezelf anders te voelen, dan door jezelf in een andere manier van doen te voelen. Ik heb mijn passies opgepakt, wat ik mijn hele leven al wilde doen: schrijven en songwriting. Ik pakte mijn instrument op en stemde het anders. En ineens kwam er mijn muziek uit, recht vanuit mijn hart. Zonder Nieuwe Sporen was ik nooit op dit spoor gekomen.”

Nieuwe Sporen: een nieuw spoor vinden dat op dat moment bij je past

Het nieuwe spoor van Erik McCombs

“Tussen de kinderen voel ik mij nog steeds een beetje manager.”
“De afdeling waar ik als manager werkte, werd na twee jaar opgedoekt. Van de een op de andere dag ben je dan je baan kwijt. Ik kwam thuis te zitten met een burn-out. Dan stort je wereld wel even in. Je gaat nadenken, dat ook. Alle perspectief lijkt ineens verdwenen. Bij Nieuwe Sporen waren ze er voor me toen het nodig was. Het voelde meteen goed. Ze namen de tijd voor me, tijd die ik nodig had om erachter te komen wat ik wilde gaan doen met mijn leven. Het is sportdocent geworden. In augustus ben ik gestart met de Academie voor Lichamelijke Opvoeding aan de HAN. Inmiddels loop ik stage als gymleraar op een basisschool in Milsbeek. Een heel andere richting, maar nog steeds een beetje manager.”

Nieuwe Sporen: op de weg terug